Az első trimeszter kellemetlen tünetei

Édes teher meg áldott állapot? Nézőpont kérdése… 😉 Így három várandóssággal a hátam mögött és végigkövetve jó pár barátnőm pocakos hónapjait is, őszintén meg kell mondanom, hogy én még nem találkoztam olyan kismamával, akinek az a bizonyos kilenc hónap (vagy ugye kinek mennyi jutott) felért a földi paradicsommal. Gondolok itt az  ilyen-olyan vérzésekre, görcsölésre, a magas cukorra, a rossz AFP értékre (az egyáltalán jó lett valakinek???) a magas vérnyomásra… Nem is beszélve a várandósság természetes, ám meglehetősen kellemetlen kísérőtüneteiről.

Mert természetesen mindenki a felhők felett jár, hogy gyermeket vár, de nehéz őszintén mosolyogni, ha szédeleg az ember lánya, vagy ha a legkülönfélébb illatoktól és szagoktól is rosszul lesz és nem olyan vicces,  az sem, hogy éjszaka sem tud pihenni, mert állandóan a mosdóba jár a folyó ügyek miatt.  😈

elsőtrimesztergyerekzsivaj2Na de ez itt kérem a gyerekzsivaj blog, ahol ötletek, tippek, fortélyok olvashatók kezdő és gyakorló anyukák számára. Úgyhogy most, gondolván a leendő anyukákra is, összegyűjtöttem pár olyan praktikát, amelyek bevethetők a várandósság korai szakaszában megjelenő kellemetlen kísérőtünetek ellen, hogy a babavárás hónapjaira valóban örömteli időszakként gondolhassunk majd vissza. 

  1. Émelygés

elsőtrimesztergyerekzsivaj3Vannak kismamák, akiket a várandósság elején nagyon megvisel a gyakori hányás. Sokan azonban nem hánynak, “csak” émelyegnek, ez azonban nem csak a reggeli rosszulétet jelenti, hanem gyakorlatilag a nap bármely szakában előjöhet.

Bármilyen kellemetlen is, mégis jó jelnek mondják, ha a kismamának gyakori hányingere van, hiszen ez “erős terhességet”jelent, kisebb a vetélések esélye a megfigyelések szerint.

Mit tehetsz ellene?

Sokszor, de keveset kell enned. Nem napi három nagy étkezés a cél, hanem mondjuk 5-6 kisebb. Akár 2-3 óránként érdemes bekapni néhány falatot: egy almát, egy szelet sajtot, pár darab kekszet, egy túró rudit. Nem kell, sőt nem is szabad kalóriadús ételekkel tömni magad, csak ügyelned kell arra, hogy soha ne ürüljön ki teljesen a gyomrod. És reggel már felkelés előtt elrágcsálhatsz pár darab háztartási kekszet. A B6 vitamint is segíthet a hányinger ellen.

Maga a hányás (sajnos) természetes velejárója a várandósság korai szakaszának, veszélyesnek akkor mondjuk, ha már egy napja nem marad meg benned semmi. Ebben az esetben feltétlenül orvoshoz kell fordulnod.

2. Szédülés 

Szintén a első időszakra jellező, hogy napközben meg-megszédül a kismama. Ez az alacsonyabb vérnyomás miatt lehet, de okozhatja vérszegénység is (a baba elszívja a vasat az anya szervezetéből), vagy hogy leesik a vércukor szinted. A szédülés is teljesen normális jelenség a várandósság elején, csak épp nem kellemes.

Mit tehetsz ellene?

elsőtrimesztergyerekzsivaj4Hogyha érzed, hogy kezd elhomályosulni a kép, akkor feltétlenül helyezkedj vízszintes helyzetbe, a lábaidat pedig emeld az égnek, támaszd a falnak. Nekem mind az orvosom, mind a védőnőm azt tanácsolta, hogy igyak kávét, később persze csínján kell bánni vele, de ha le-leesik a vérnyomásod, akkor a kávé segíthet. A vércukor szint leesése ellen az émelygésnél említett “többször, de keveset enni”-elvvel segíthetsz. Vérszegénység esetén vasat kell pótolni, de ez a vérképeden látszik és felírja majd az orvos.

3. Gyakori vizelési inger 

Sok helyen olvastam, hogy ez a kísérőtünet akkor jelenik meg, amikor a növekvő méh elkezdi nyomni a hólyagot, de én igazából már a legelső pillanattól ingatjáratban voltam a mellékhelyiség és a lakás több része között.

Mit tehetsz ellene? 

elsőtrimesztergyerekzsivaj5Mivel a megfelelő folyadékbevitelről mindenképpen gondoskodni kell, ezért igazából csak annyit tehetsz, hogy napközben iszol bőséggel, ám lefekvés előtt egy-két órával már nem igazán, így talán elegendő lesz egyszer felkelned éjszaka. A folyadékbevitel korlátozása vonatkozik a lédús gyümölcsökre is, amiket esetleg nassolnál az esti tévézés közben! 🙂

4. Székrekedés

Amikor babát vársz, lassul a bélműködés, s ez bizony “fennakadásokat” okozhat a rendszerben. Másrészt a magzatvédő vitaminokban található vas (amire pedig szükséged van, lásd a fentieket) szintén fogja a székletet.

Mit tehetsz ellene?

Bőséges folyadékbevitelllel (víz!!!), rendszeres testmozgással (ha nem vagy veszélyeztetett!) és rostdús táplálékokkal sokat javítatsz a helyzeteden. Végső esetre ott a szilvalekvár! Ugye szereted?  😀

5. Állandó fáradtságérzés 

Látod, látod, a természet jelzi, hogy ideje lassítanod, amikor babát vársz. Tudomásul kell venned, hogy ez már nem az örökös nyüzsgés-pörgés-rohanás időszaka, kapcsolj hát csökkentett üzemmódba.

Mit tehetsz ellene?

elsőtrimesztergyerekzsivaj6Ha még dolgozol, munkahelyeden is próbálj kevesebb terhet, stresszt magadra venni, bár jól tudom, hogy babavárásodat minden bizonnyal nem jelented be a két csík megjelenése után. Mégis, a magad módján igyekezd visszafogni magad és munka után igyekezz haza. Valószínűleg Te sem kívánod már a munka utáni jövés-menést. Ha hazaérsz, dőlj le kicsit, olvasgass vagy nézz meg egy részt a kedvenc sorozatodból, csak ezután kezdj neki otthoni teendőidnek. Este pedig próbálj egy órával korábban hamarabb lefeküdni a megszokottnál, meglátod, igényli is a szervezeted a több pihenést és hálás lesz érte.

Ha már gyerkőccel vagy otthon, napközben akkor sem tudsz nagyon pihenni, de talán könnyebb a helyzeted, hisz olvasgatni, kirakózni, építeni az ágyon is lehet, és nem tilos szundítani a gyerkőccel ebéd után! 🙂

6. A tomboló hormonok 

elsőtrimesztergyerekzsivaj7Végül pedig jöjjenek azok a bizonyos hormonok. Öööööö, na igen. 😀 A várandósság velejárója, hogy sokkal érzékenyebb vagy, mint “normál” állapotban, esetleg könnyebben megsértődsz, hamarabb elsírod magad, vagy egyszerűen gyorsabban elveszíted a türelmed. Ebben benne van az, hogy nem mindig érzed jól magad a bőrödben mondjuk a hányás, szédülés nyilván nem tölt el felhőtlen örömmel és igen, benne vannak a “mormonok”. Persze azért ne fogj mindent a hormonokra, és ha utólag úgy látod, hogy bizony túllőttél a célon, túlzottan hisztis voltál, akkor ne restellj elnézést kérni az illetőtől, akit megbántottál…

Nyugodt és gondtalan babavárást kívánok!

Ha tetszett a bejegyzés és van várandós barátnőd, ismerősöd, ne felejtsd el ajánlani figyelmébe az oldalt!  😀

Mentés

Mentés

Digiprove sealCopyright secured by Digiprove © 2015

One thought on “Az első trimeszter kellemetlen tünetei

  1. nagymse says:

    Csodálatos érzés volt, amikor a 42. hét végefelé végre megérkezett Panna, ugyanakkor nehéz volt elengednem a várandós állapotomat. Imádtam és nagyon élveztem ezt az időszakot. Kivirultam, végre a helyén éreztem magam a világban, nőiességem kiteljesedett. (Na lehet hogy ehhez az is hozzájárult, hogy végre nem kellett behúznom a hasamat, ha testhez álló ruhát vettem fel. 😉 )
    A bejegyzést olvasva eszembe jutott, hogy én is részesültem azért a várandósság terheiben. Az első trimeszterben bizony én is émelyegtem rendesen. Mintha egy gyomorrontás kellős közepén lettem volna, semmi sem esett jól. Mindig volt a táskámban keksz vagy kétszersült és persze egy zacskó arra az esetre, ha munkába menet a buszon hányinger gyötörne. Szerencsére nem volt rá szükség. Olyan is előfordult, hogy munkából hazaérve másnap reggelig aludtam.
    És később engem sem kímélt a terhességi cukorbetegség, de szigorú ch diétával remekül kordában tudtam tartani.
    Ezeket a problémákat kihívásként fogtam fel. És Érte megérte…
    Összességében felhőtlen és izgalmas várakozásként emlékszek vissza erre a 9 hónapra, melyet remélem még egyszer átélhetek! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*