Hogyan legyél türelmesebb szülő?

Amikor anya leszel, sosem gondolnád, hogy a karjaidban édesdeden szuszogó csöppség egy szép napon majd olyan érzéseket ébreszt benned, hogy mindjártazonnaldetüstént elő kell kapnod a hétmérföldes csizmádat és kirohanni a világból.

Aztán persze kétségbeesel, hogy valamit biztosan és végérvényesen elrontottál, továbbá tuti rossz szülő vagy, mert a gyerkőc egyik fülén be, a másikon ki, amit mondasz. Nem fogad szót, felesel és már egyáltalán nem az az édes cukipofa, aki egykoron volt. De ez teljesen természetes folyamat…

Ahogy nyílik a gyermeked értelme, akarata, úgy próbálgatja a határokat is. Ez a fejlődés része, csak épp nekünk, szülőknek igen idegölő pillanatokat (mit pillanatokat, hosszú perceket!!!) tud szerezni néha (gyakran!?) az egyébként imádott gyermek.

turelmesebbszulogyerekzsivaj2Ekkor jön az, amit mondani könyebb, mint gyakorolni: TÜRELEM! TÜRELEM!

Imádom, amikor valaki szülőnevelési célzattal mondogatja, hogy a mai anyukák és apukák nem elég türelmesek a gyerekekkel. Erről azt gondolom, hogy könnyű türelmesnek lenni akkor, ha valaki tévében lát csupán gyerekeket vagy csak néhanapján van együtt mondjuk két örökmozgó gyerkőccel és nem 0-24-es szolgálatban a hét hét napján.  Meg sokat segít a helyzeten az is, ha nem kialvatlan évek óta. Ezer százalék, hogy én is mókásnak és bájosnak találnám, a földhöz vágódós hisztiket, ha azt mondjuk kétnaponta csak egyszer látnám. Vagy a fél napos nyávogásokból nekem csak öt percet kéne végighallgatnom.  😀

De azt hiszem, ezen minden gyerek és szülő  keresztül megy, úgyhogy én is próbálom azt mondogatni magamnak, hogy idővel ez is elmúlik.

Persze a pillanat hevében nem egyszerű dolog ám megőrizni a hidegvérünket, ezért összegyűjtöttem néhány önsegítő módszert, ami segíthet, hogy higgadtabban kezeld azokat a a helyzeteket, amelyek rendszerint kihoznak a béketűrésből.

Alvás

turelmesebbszulogyerekzsivaj3Nem véletlenül helyeztem a lista elejére az alvást. Most, hogy jó pár éjszakázós év  után megint tudok egyhuzamban aludni hosszú órákat, sokkal kipihentebb vagyok és azt vettem észre, hogy sokkal nyugodtabban is reagálok stresszhelyzetekben, mint amikor örökké kialvatlan és nyúzott voltam. Jó, tudom, ez sokszor nem választás kérdése, hiszen lehet, hogy Te épp most vagy abban a helyzetben, hogy éjszaka is kelned kell kisebb gyermekedhez, és mondjuk nappal sem tudsz lepihenni, mert a nagyobb gyerkőc nem ugyanakkor alszik, amikor a kicsi, vagy esetleg már egyáltalán nem alszik.

De a lényeg, az általános recept, ami szerintem kulcsfontosságú, hogy álld a sarat a rázós helyzetekben, hogy a lehetőségeidhez mérten pihenj, amennyit csak tudsz. Feküdj le hamarabb este. Néha persze belefér, hogy egy jó film miatt tovább maradsz fenn, de hidd el, hosszú távon nem éri meg. Kisgyereknél nem tudhatod előre, mit hoz az éjszaka,  vagy a másnap, Te viszont ezzel a plusz pihenéssel is tehetsz a saját nyugalmadért.

Az is megoldás, ha hétvégén, amikor a férjed otthon van, lepihensz délután és alszol pár órát, és addig apa foglalkozik a gyerekekkel, vagy kiviszi őket levegőre. Én bizony sokszor, amikor otthon voltam a négy fal között a gyerekekkel, néha már nem is azt kívántam, hogy végre kiszabaduljak, vagy találkozzak valakivel, hanem, hogy aludhassak egy igazán jót.  😀

Nem tudom, Te hiszel-e benne, én elvégeztem az agykontroll tanfolyamot réges-régen és úgy tapasztalom, hogy egy kis meditáció, ellazulás is épp úgy fel tud frissíteni, mint egy kiadós alvás. Próbáld ki!  😀

 Anyaidő

turelmesebbszulogyerekzsivaj4Ahhoz, hogy anyaként jól érezd magad a bőrödben, feltétlenül szükség van arra, hogy néha kiszakadj az anyaszerepből és feltöltődj, energiát nyerj máshonnan is. Ezért javaslom, hogy próbáljátok családilag azt megszervezni, hogy legalább hetente pár órára el tudj menni (természetesen gyerekek nélkül) otthonról akár egy barátnős talákozóra, akár sportolni egyet, vagy amihez épp kedved van. A mozgás pl. remekül kikapcsolja, kiszellőzteti az agyat. Anya barátairól itt is olvashatsz a blogban.

Számolj tízig magadban

Itt már a konkét stresszhelyzetre gondolok. Pl a gyermeked már megint kiöntötte a kakaót, vagy harmadszorra öltözteted át és még a nap se kelt fel, vagy mondjuk egymást hajkurásszák a gyerekek a lakásban, mert a kicsi megkaparintotta a nagy kedvenc autóját/Barbie-ját/kismackóját stb. A “számolj tízig” módszert azoknak ajánlom, akik egy fokkal nyugodtabb alaptermészetűek, mint én, vagy olyan helyzetekre, amikor nem nagyon vagy frusztrált (még). Első nekifutásra még nálam is működik, csak mikor már ötödször veszem vissza a kis tolvajtól azt a fránya autót vagy mackót, akkor tűnik reménytelennek a számolás. A számolás titka az, hogy ha Te higgadtan lépsz be egy konfiktushelyzetbe, azzal a nyugalmat is beviszed a csatatérre és ezzel segítesz a gyerekeknek is higgadtan reagálni arra, amit mondasz.

Lépj ki a szituációból

Na ez a módszer viszont a forrófejűeken is segíthet. Ha elmész a helyszínről azon nyomban, és mondjuk tíz (húsz, harminc….) másodpercet egy másik helyiségben tartózkodsz, mielőtt beavatkoznál, az idő alatt vehetsz pár mély levegőt, meggyőzheted magad, hogy Te vagy az okos felnőtt, akinek jó példát kell mutatnia stb. stb. 😀 Kivéve persze, ha a helyzet nem tűr halasztást! És hidd el, rém büszke leszel utána magadra, ha sikerül úgy visszatérned a gyerekek közé, mint akit az ingerültségnek még a szele sem érintett meg, annak elenére, hogy a virágföldet már megint kiszórta az az édes csöppség a padlószőnyegre… A másik segéderő pedig, ahelyett, hogy szólt volna Neked, segített a delikvensnek alaposan belekenni a nedves földet a szőnyegbe a méretes traktor kerekeivel…  😈

Készülj fel a rázós helyzetekre

turelmesebbszulogyerekzsivaj5Mivel ismered magad és tudod, mik azok a helyzetek, amelyek rendszerint kihoznak a sodrodból, azt hiszem, hogy a tudás birtokában akár fel is készülhetnél ezen helyzetek bekövetkezésére. Annyit kell tenned, hogy nyugodt pillanatodban képzeld el, mi lenne részedről a helyes viselkedés, ha megint előáll az ominózus szituáció, ami rendszerit felbosszant. Pl. amikor minden lében kanál gyermekedet megint úgy találod a fürdőszoba kilépőn, hogy a szőnyegtisztítás jegyében jól átitatta a szövetet egy fél flakon mosószerrel (míg Te gyanútlanul teregetted a ruhákat az erkélyen, mivel sajnos még nem fejlődött ki az a képességed, hogy nagy hatótávolságon és hátul is láss a szemeiddel….  😆 ). Megjegyzem, hogy a bejegyzésben olvasható bármi hasonlóság Dönci napi szintű jótéteményeivel pusztán a képzelet szüleménye….  😉 Nos a második ilyen alkalom után – nyilván helyesen – dönt úgy az anyuka, hogy a mosószert inkább egy magasabb polcra teszi/elzárja, mert bár az elsőszülöttnek ilyen ötletrohamai sosem voltak, rá sem nézett soha semmilyen flakonra, nyilvánvaló, hogy a második csemete valamiért nagyon is szereti a rendszeres sk. szőnyegtisztítást.

Szinén egy példa: hogy ha tudod, hogy a reggeli elindulás otthonról mindig egy tortúra, és még frusztálóbb a dolog, ha  időre kell mennetek, akkor  készülj fel a helyzetre úgy, hogy több időt szánsz az elindulásra. Hamarabb kelted fel a gyerkőcöt reggel vagy nem enged a reggeli mesenézést (vagy csak rövidebb ideig). Az is jó megoldás, ha bevezeted, hogy rögtön felkelés után fel kell öltöznie, így nem akkor megy a huzavona percekig, hogy melyik pólót vegye fel,  amikor már indulnotok kellene.

Jutalmazd magad

Úgy gondolom, kijár Neked is a képzeletbeli vállon veregetés egy-egy idegpróbáló helyzet higgadt kezelése után. De ugyan ki tenné meg ezt Neked napi szinten?! Ajánlok valakit! Ott vagy Te magad! Hamarosan mutatok néhány ötletes megoldást az önjutalmazásra.

ADDIG IS, VÁGJ BELE A 30 NAPOS KIHÍVÁSBA, LÉGY KIEGYENSÚLYOZOTTABB ANYA! 

=>>> 30 NAPOS KIHÍVÁS

 

 

Mentés

Mentés

Mentés

Digiprove sealCopyright secured by Digiprove © 2015

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*