Időgazdálkodási tippek gyerek mellett: színkódolás

Már alakulnak a jövő év eleji programjaink, ezért arra gondoltam, hogy megmutatom azt a módszert, ami szerintem segít átláthatóbbá tenni a családi tervezést, vagyis, hogy kinek- mikor- hova kell mennie.

Az nálam alap, hogy mihelyst megkapjuk az ovis és iskolai féléves programtervezetet, bevések minden fontos dátumot  a naptárba.

Bevallom, én szeretem a kézzel írogatást és pipálgatást, a listákat, a tervezőket, ezért egy asztali naptárat használok, amit minden hétvégén átnézek alaposan, hogy tudjam, hogy alakul a következő hetünk. És persze minden este rákukkantok, hogy lássam a másnapi programot.

A két nagyobb fiamnak vannak már fix programjai, Gergő a zöld, Bence a kék színt kapta (ilyen színű a poharuk és a rágcsás tálkájuk is, hogy ne vesszenek össze rajta…)

A saját programjaimat és ami munkával kapcsolatos lilával jelzem, a közös családi események pirossal vannak jelölve.

De persze tetszőlegesen lehet választani színeket, ahogy nektek tetszik, sőt a nagyobb gyerekek már kiválaszthatják maguknak, milyen színkódot szeretnének!

Persze több helyen lehet – akár neten is – kifüggeszthető, nagy családi naptárat venni, nekem egyelőre bőven megteszi és bevált a sima asztali naptár is.

A naptár működése:

  1. A kiadott iskolai-ovis programokat otthon rögzítem a naptárba. A saját előre tudott, fix programjaimat beírom. Dolgozni fix napokon szoktam, de ha előle tudom, hogy mikor van a gyerekeknek ovis/iskolai program, arra a napra nem adok ki időpontot… a család prioritást élvez. 🙂

  2. Ha a faliújságon függesztenek ki valamit, vagy menet közben ér egy újabb program, akkor először vagy lefényképezem a telefonommal, vagy beírom a telefonon jegyzetbe és ha hazaérek átírom a naptára (aki csak digitálisan rögzít, annak persze egyszerűbb a dolga, hisz minden azonnal a helyére kerül).

  3. Amíg nem alakul  szokássá, az edzéseket, különórákat  is érdemes fixen beírni, illetve, hogy kinek mikor van a suliban/oviban tornaóra, úszás, hogy tudjuk, mikor milyen felszerelést kell vinni, nehogy otthon maradjon reggel!

  4. Tudom, hogy a zsúfolt mindennapokban sokszor elsikkad, hogy anyaként is hozzájussunk némi én-időhöz, szabad programhoz, ezért ha nincs más segítség, akkor barterben is megbeszélhetitek a pároddal, hogy heti egy kimenőnapot mindketten kaptok, s akkor szabad a délutánotok-kora estétek: akár intézni valóra, akár barátnővel való kávézásra fordítjátok, de tudjátok, hogy az a nap a tiétek (és milyen jó várni… a nehéz pillanatokban rá gondolni… 🙂 )Lényeg, hogy ez is rögzítve legyen, lehet vele számolni és nem csak akkor valósul meg, ha “épp van rá idő”, mert jól tudjuk, ez a hozzáállás azt jelenti, hogy soha napján kis kedden!  😯 

  5. Ha már le van írva a “menetrend” az csak az első lépés ám! Használni is kell a naptárat, azaz vasárnap átfordítani majd hétfőre és esténként csekkolni a másnapi teendőket. Ezt is szokássá kell tenni, különben hajlamos az ember legyinteni, hogy áh, úgyis leírtam.. csak épp nem ellenőrzi aztán, hogy mi mikor van. Lényeg: a naptár segít előre gondolkodni, elébe menni az eseményeknek, az elintézendő dolgoknak!

A naptár használata tehát alap! Ha nem szeretnél elfelejteni semmit, ha időben elkezdesz készülni egy-egy eseményre, akkor nem lesz kapkodás, csökken a frusztráció. A színkódolás pedig megkönnyíti, hogy átlásd a rendszert, ezért feltétlenül próbáld ki!

És még egy apró megjegyzés: érdekes már egészen kicsi kortól megtanítani a gyerekeknek, hogy átlássák, tudják, tervezzék, milyen program vár rájuk másnap s persze hogy a saját felszerelésüket, tornazsákot ők készítsék elő, ők pakolják össze. Persze meg kell nekik mutatni először, együtt kell csinálnunk velük, de később egyre nagyobb önállóságot és felelősséget lehet már adni és így sok idegeskedés, feszültség megspórolható a reggeli készülődésnél. Erről már ITT ÍRTAM KORÁBBAN.

Hamarosan újabb időgazdálkodási tippeket utatok, melyekkel könnyebben szervezhetők a gyerekzsivajos mindennapok!

Ha szerinted másnak is hasznos lehet a bejegyzés, kérlek kattints alul és oszd meg! 🙂