Vendég a gyerekzsivajban: Csepregi Erika gyógytornász-szomatopedagógus

TSMTgyerekzsivaj1Amikor Gergő megszületett és pár hónapos korában a gyermekorvosunk a kötött izomzatra tekintettel Dévény tornára küldött bennünket, a szívemhez kaptam. Nem akarok megosztó bejegyzést írni, hiszen tudom, sokan hisznek a “Dévényben” és én sem vitatom a módszer eredményességét, de én szerettem volna egy humánusabb mozgásfejlesztési lehetőséget találni a gyermekemnek, amit lehetőleg nem üvölt végig. 😀 Így találtam rá a  TSMT tornára, a mai bejegyzésben ezt ajánlom Nektek, vendégem pedig Csepregi Erika gyógytornász, szomatopedagógus, aki a gyerkőceimmel foglalkozott.

Előljáróban leszögezném, hogy mindkét fiam egy éves korában gyönyörűen járt, és Memme mozgásfejlődésében is szép eredményeket értünk el az idő alatt, ami megadatott nekünk. Gondolom ez már elég meggyőző érv a TSMT eredményessége mellett. És megsúgom, a gyerekek ezt a fajta tornát élvezték, nem voltak hatalmas sírások!  😉

K: Köszönöm Erika, hogy elfogadtad a meghívásomat. Először is arra kérlek, áruld el azoknak, akik még nem hallottak erről a módszerről, hogy mi is az a TSMT?

TSMTgyerekzsivaj2E: A TSMT-tervezett szenzomotoros tréning, egy mozgásterápia. Röviden úgy tudnám összefoglalni, hogy olyan mozgásfejlesztés, mely az egyensúly, mozgáskoordináció fejlesztésére ható ingereket ad, az   érzékszervek (látás, hallás, szaglás, tapintás, ízlelés) bekapcsolásával, integrálásával. Ezek együttesen segítik az agy érési folyamatait, s beindítják az agy öngyógyító mechanizmusait.

A terápiát okosító tornának is nevezik, hiszen ép intellektus mellett segít a részképességek fejlesztésében, így komoly segítséget jelent a tanulási problémákkal küzdő gyermekek számára is, mert fejleszti a szocializációjukat.

K: Laikusként sok szülő nem tudja eldönteni, milyen fajta mozgásfejlesztést válasszon gyermekének, ha a gyermekorvos véleménye szerint szükség van fejlesztésre. Milyen problémákon segíthet a TSMT? Kikek ajánlod?

E: Eltérő fejlődésű, organikusan éretlen, vagy sérült gyermekek részére ajánlott. Azoknak a gyermekeknek ajánlott, akik :

mozgásfejlődésben különböző tüneteket mutatnak. pl. izomtónus eloszlási zavar, egyszerű szóval kötött (hypertónia) vagy laza (hypotónia) izomtónusúak.

Számos esetben a gyermek mozgásfejlődése életkorához képest le van maradva, lassúbb a mozgásfejlődési üteme (pl. 6-8 hónaposan még nem forog, nem tartja a fejét stb).

TSMTgyerekzsivaj3Sok esetben jellemző tünet, hogy egyes mozgásfejlődési állomások kimaradnak, vagy felcserélődnek. Pl. kimarad a mászás. A gyermek már feláll, de még nem tud önállóan ülni.

A mozgásos tüneteken kívül olyan gyermekek fejlesztésére is ajánlott , akik az érzékszervekre (látás, hallás, szaglás, tapintás, ízlelés) ható ingereket nem megfelelően dolgozzák fel. Pl. a szülőnek feltűnik, hogy gyermeke pontatlanul nyúl a tárgyakért, más esetben nem figyel, melynek számos oka lehet. Pl. hallás problémái vannak (ez a későbbiekben a kommunikációban, beszédtanulásban, még később a tanulásban nehézségeket okozhat.

Valamint nagyon hatékony eszköz a megkésett (akadályozott) beszédfejlődésű gyermekek fejlesztésében.

Azoknak a gyerekeknek is ajánlott, akiknek a kapcsolatteremtésben, érzelmek kimutatásában, feldolgozásában, beilleszkedésben vannak nehézségei. Feltűnik a szülőnek, hogy nehezen lehet megnyugtatni a gyermeket, nehezen irányítható, figyelme szétszórt.

K: Mennyi idős kortól lehet elkezdeni ezt a tornát?

TSMTgyerekzsivaj4E: Gyakorlatilag már 0 éves kortól kezdődhet a terápia. A későbbi életszakaszokban: kisgyermekkorban, óvodáskorban, iskoláskorban jelentkező tünetek kezelése, ezekben az életszakaszokban kezdődhet. Felhívom a figyelmet arra, hogy minél korábban érdemes szakemberhez fordulni, és ne folytassanak a szülők struccpolitikát, „majd kinövi” címszóval csak elodázzák a tünetek valódi okának a tisztázását.

K: Hogyan zajlik a terápia?

E: A terápiát megelőzi egy felmérés. Ez arra fókuszál, hogy mely területek érintettek leginkább, mely területeken vannak lemaradások, eltérések.

A következő lépés, a fejlesztő feladatsor összeállítása, bemutatása. A szülővel való együttműködés nagyon fontos, mert a feladatsort, rendszeresen, otthon (home training formában) a szülő végzi a gyermekkel. A feladatok bázisát az   egyensúlyra ható ingerek teszik ki.

TSMTgyerekzsivaj5K: Mivel a torna maga úgymond játékos keretek között történik (fittball, gördeszka, lepedőben hintáztatás stb.) és mindez mondókázással van egybekötve, úgy tudom, a gyerekeknek ez nem csupán a mozgásfejlődését segíti. Nekem pl. nagyobb korban már egyértelműen tudták a gyerekek, hogy mely gyakorlathoz mely mondóka társul és láttam rajtuk, hogy felismerik és érdeklődve hallgatják.

E: Minden mozgásgyakorlathoz mondókát társítunk így a gyermek összeköti a mozgást a beszéddel. Ezt a gyerekek nagyon szeretik, már néhány alkalom után megtanulják, hogy mely mozgáshoz milyen mondóka tartozik. Csak néhány területet emelnék ki, amelyek a fejlesztés során együtt fejlődnek: a gyermek mozgása, kommunikációja, beszéde, gondolkodása, figyelme, értelmi képességei stb.

K: Hozzánk házhoz jöttél havonta és akkor vettük át a baba aktuális fejlettségi szintjének megfelelő feladatsort, amit én megtanultam és aztán napi rendszerességgel gyakoroltam a gyerekekkel. Ez általában is így működik a TSMT-nél, hogy a szülővel együttműködve folyik a mozgásfejlesztés, vagy “intézményi keretek között” is lehetséges TSMT foglalkozásra járni? Gondolom a probléma súlyosságától is függ…

TSMTgyerekzsivaj6E:  Sok esetben, a szülőnek kényelmesebb, az hogy házhoz megy a szakember . pl. a ti esetetekben is, amikor pici a baba, vagy több baba is van otthon. Ilyenkor bizony nehéz megoldani azt, hogy kimozduljon a szülő otthonról a babával. Tapasztalataim szerint, ilyen formában a szülő még nyitottabb, többet kérdez, mélyebben szeretné megtudni, hogy ő is hogyan segíthet a gyermek problémájának a megoldásában. Szorgalmasan megtanulja a feladatokat és végzi a gyermekkel. Ez engem mindig jó érzéssel tölt el, amikor a szülők – és kiemelném még a segítőkész apukákat is! – mindent megtesznek azért, hogy gyermekük jó ütemben fejlődjön.

Ezen kívül vannak intézmények ahová beviheti a szülő a gyermekét és ambulánsan ott kapja meg a megfelelő fejlesztést.

Ez függ a gyermek korától, állapotától, a probléma súlyosságától, a neurológiai szakorvos véleményétől, diagnosistól, valamint attól, hogy vélhetően a gyermeknek milyen hosszú ideig lesz szüksége fejlesztésre, és milyen intenzitású fejlesztésre.

K: Nálunk havi egy kontroll volt, amikor is felülvizsgáltad a gyakorlatsort, alakítottál rajta, az adott kornak megfelelő mozgásformák elősegítése érdekében. Melyik mozgásforma megtanulása okoz a legtöbb nehézséget a babáknál? Baj pl. ha valami kimarad? A kúszás-mászás vonatkozásában több helyen olvastam, hogy iskoláskorban tanulási nehézségekhez vezethet, ha csecsemő korában nem kúszott-mászott a gyermek. Ez valóban bizonyított tény?

TSMTgyerekzsivaj1

E: Mindkét mozgásforma , a kúszás és a mászás is kiemelkedő szerepet játszik az idegrendszer, az érzékszervek, az egyensúly és a mozgáskoordináció fejlődésében. Ezek a képességek egymással szorosan összekapcsolódva teremtik meg az értelmi képességek alapjait. Ebből kifolyólag, nem jó, ha valamelyik: a kúszás, vagy a mászás kimarad a mozgásfejlődés során, mert a későbbiekben tanulási nehézségek jelentkezhetnek ezeknél a gyerekeknél.

K: Ha valaki komolyabban érdeklődik a TSMT, mint fejlesztési lehetőség felől, hol találhat TSMT gyógytornászt?

E: Számos fejlesztőhely található, amelyek már a lakóhelyhez közel is megtalálhatók, de többségük alapítványi vagy más vállakozási formában működik, ezért fizetni kell a foglalkozásokért.

K: Erika, köszönöm szépen, hogy segítettél megismertetni a gyerekzsivaj olvasóival a TSMT lényegét. Remélem lesznek jópáran, akik ezt a baba- és anyabarát módszert választják gyermekük mozgásfejlődésének elősegítéséhez.

E:  Köszönöm Kata, hogy meghívtál erre a beszélgetésre és bízom benne, hogy nagyon sok anyuka felfigyel erre a mozgásterápiára. Hiszen az időben észrevett fejlődésbeli lemaradások úgy orvosolhatók, hogy a feladatok végzése közben a gyermekek jól érzik magukat. ”Jót tornáztunk, jót játszottunk”érzéssel fejezik be a mozgásgyakorlatokat.

 

 

 

 

 

 

Digiprove sealCopyright secured by Digiprove © 2015

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*