Vendég a gyerekzsivajban: Fürész-Mayernik Melinda (Angol Kalauz)

Fürész-Mayernik MelindaNemrég bukkantam rá a neten Fürész-Mayernik Melinda baba- és gyermek angol oktató, tanácsadó, az Angol Kalauz program alapítójának oldalára és csodálkozom, hogy csak most. Hisz olyan szuper! 🙂

Mint tudjátok, szeretem az angol nyelvet és már többször ösztökéltelek Benneteket is egy kis nyelvgyakorlásra, hogy ne vesszen kárba a gyermeketekkel otthon töltött évek alatt sem a korábban megszerzett nyelvtudás. Nekem a fiaim is tanulnak angolt már az oviban, ezért is örültem meg Melinda oldalának, hiszen itt a nyári szünet, lehet kicsit gyakorolni, persze játékos formában, hogy a gyerekek is élvezzék!

Ma a gyerek angol kapcsán Melinda a vendégem a gyerekzsivajban, fogadjátok szeretettel!

K: Köszönöm, hogy elfogadtad a meghívásomat a gyerekzsivajba, Melinda. Kézenfekvő az első kérdés: honnan jött az ötlet, hogy gyerek angollal foglalkozz? Mióta tart ez a szenvedély?

M: Matematika-angol szakos tanítóként végeztem 2008-ban, így mondhatom, hogy már a középiskolás évek alatt is arra készültem, hogy angolt fogok tanítani. Akkor még nem volt teljesen egyértelmű számomra, hogy kisebbeknek vagy inkább középiskolásoknak, a lényeg, hogy a nyelv szeretetét szerettem volna tovább vinni, amit a saját angol tanárnőm sikeresen elültetett bennem. 🙂  A főiskolai évek alatt lett számomra világos, hogy a kisebb gyerekekkel szeretnék foglalkozni, vagyis kisiskolás korig bezáróan. Ehhez a korosztályhoz teljesen máshogy kell „nyúlni”, más a pedagógiai, pszichológiai háttér és teljesen más módszertannal tudjuk őket az angol nyelv szépségeibe bevezetni. Amikor dolgozni kezdtem (2008.) egy általános iskolában, mellette akkor is tartottam angol nyelvű foglalkozásokat kicsiknek és óvodásoknak is, illetve a kislányom születése óta (2013.) pedig a blogon (www.angolkalauz.hu) is segítem azokat a szülőket, akik már teljesen kicsi korban, hozzánk hasonlóan „babaangoloznak” otthon. És folyamatosan fejlesztem magam a témában, legutóbb a Houston Egyetem Bilingual Brain nevű kurzusát végeztem.


K: Mikortól kezdhetjük el az idegen nyelv megismertetését gyermekünkkel? Van-e értelme egyáltalán még magyarul sem beszélő gyermeknek idegen nyelvet tanítani? Nem zavarja össze őket?

M: Ha röviden szeretnék válaszolni, akkor minél előbb kezdjük!  🙂 Ez az egyik leggyakoribb kérdés és félelem, ami a szülőkben megfogalmazódik a korai nyelvoktatással, kétnyelvűséggel kapcsolatban. Kutatások bizonyítják, hogy a babák képesek bármely nyelv tökéletes logikai és fonológiai elsajátítására, hiszen artikulációs bázisukban megtalálhatók az afrikai népek nyelvének hangjai, vagy a francia hangzók is. Azt a nyelvet sajátítja el a kicsi, amelyiket a legtöbbet hallja. Számukra teljesen természetes, hogy egy dolognak több neve is lehet, mivel minden újdonság nekik. A kicsik agya szivacsként szívja magába az új információkat, ösztönösen, játszva tanulnak. Átmenetileg előfordulhat (természetes kétnyelvű családoknál), hogy keveri a nyelveket, azt a szót használja, amelyiket könnyebb kimondani, megjegyezni, vagy egyszerűen csak szimpatikusabb a kicsinek. Egy idővel ez az időszak elmúlik, nem kell aggódni, nem ismerek olyan felnőttet, aki így beszélne  🙂 Míra például a sárgarépát mindig angolul nevezi meg: „Nem kell több carrot.” Ilyenkor megismétlem magyarul vagy angolul, attól függ, hogy éppen melyik nyelvet használjuk.

K: Máshogy tanul a gyerek, máshogy tanul a felnőtt. Mire kell figyelnünk, ha gyermekünet tanítjuk idegen nyelvre?

M: Az első és legfontosabb, hogy ne tanítsuk! Nem szeretem ezt a szót használni, mert az emberek többsége a szenvedésre, magolásra, nyelvtani szabályokra asszociál, ha nyelvtanulásról van szó. Sokkal inkább legyen játékos, szórakoztató az angol nyelv átadása. A gyermekek 10 éves kor előtt (ezt az időszakot egyébként nyelvelsajátításnak nevezi a szakterminus is) az idegen nyelveket ugyanúgy tanulják, mint az anyanyelvüket: mondókákon, dalokon, ölbeli játékokon, tevékenység, manipuláció és sok-sok mozgás közben. Így arra kell odafigyelni, hogy az angolos játékidő a gyermek számára szórakoztató és kedves időtöltés legyen. Ne akarjunk tanárok lenni, inkább keressünk alkalmat, amikor angolul is beszélgethetünk, játszhatunk. Eleinte hallgassunk angol nyelvű gyerekdalokat (így a mi kiejtésünk is fejlődik), aztán később ezeket énekelhetjük a kicsinek, majd együtt is. Nézhetünk angol nyelvű meséket és olvashatunk angol mesekönyveket is.

A legjobb, ha multiszenzoros módszerekkel adjuk át a nyelvet: vessük be minden érzékszervet: a kicsi lássa, hallja, tapintsa, szagolhassa, amit idegen nyelven is csinálunk.  🙂


Míra és énK: Nemrég láttam Míra lányoddal egy videót, ahol angolul mondókázik. Ti hogyan angoloztok otthon? Megvan a maga ideje az angolozásnak vagy akár spontán is angol nyelvre váltotok, ha beszélgettek?

M: Eleinte (pár hónapos korában) pelenkázás közben és az ébrenléti időben mondókáztam, énekeltem neki, csiklandozókat, ujj-játékokat játszottam vele. Később a délelőtti időszakot neveztük ki angolos időnek, amikor többnyire ketten voltunk itthon, de volt olyan, hogy a délutáni alvás után is angolul beszéltem neki, amíg Apa haza nem ért. Ma már ez úgy néz ki, hogy délelőttönként még mindig sokat beszélek neki angolul, és most már ő is kezdeményezi az angol kommunikációt, akár utcán vagy boltban is. Ilyenkor én is mindig automatikusan váltok. Ha este én olvasok mesét, akkor eldöntheti, hogy magyarul vagy angolul szeretné (többnyire angolt kér), Apa pedig csak magyarul olvas. Most, hogy már Balázs is velünk van, Míra napjában többször énekel neki is angolul.  🙂


K: Hogy látod, lehet a mondókázós-éneklős angol foglalkozásokra építeni az iskolai tanulást, ami már a nyelvtant, szövegértést stb. is magában foglalja. Jó alap az ovis angol ehhez?

M: Mindenképpen nagyon jó alap, ha mondókákkal-énekekkel kezdünk. A magyar nyelvet, a hanglejtést, a nyelv lüktetését és nyelvtani szabályokat is így sajátják el a gyerekek, így az idegen nyelvnél is alapvető bázisként szolgálnak. Azok a gyerekek, akikkel ovisként foglalkoztam, majd hozzám kerültek elsőbe, sokkal szívesebben és bátrabban mertek megszólalni és maguktól is nyitottabban kísérleteztek a nyelvvel. A saját 2,5 éves lányom is használ olyan nyelvtani szerkezeteket, amiket pl. egy-egy dalból vett. Ilyen a Five little monkeys jumping on the bed. Bármivel be tudja helyettesíteni, múltkor én is meglepődtem, amikor azt mondta, hogy „Daddy is not jumping on the bed.” vagy „Giraffe is jumping on the bed.” – s közben a plüssel ugrált az ágyon.


K: Noha gyerek angollal foglalkozol, mégsem bírom magamban tartani a kérdést. Szerinted az anyukák mit tehetnek otthon azért, hogy a nyelvismeretük ne menjen át teljesen passzívba a GYED-en, GYES-en tölött évek alatt? Hogyan gyakoroljanak?

M: Érdemes minden nap szánni legalább 15-20 percet új szavak tanulására, egy-egy nyelvtani szabály felelevenítésére, megtanulására a mondókákon, dalokon kívül is – hiszen ezek többnyire nem képezik részét a munkahelyi beszédnek. 🙂 Nekem is szükségem van rá, hogy akár híreket vagy számomra érdekes témákat angolul olvassak a neten, mert így én sem „butulok vissza”. Nézzenek angol filmeket, ha lehet felirat nélkül, hallgassanak angol zenéket, aztán nézzenek utána a dalszövegnek, lényegesebb kulcsszavaknak. Beszélgethetnek magukban akár mosogatás, vasalás közben is, vagy amikor az utcán sétálnak. De persze hangosan is, akár a gyereküknek.


Baba angolK: Hol találkozhatnak Veled azok, akik szeretnének belevágni az angolozásba gyermekükkel (és nem csak otthon)?

M: A játékos otthoni angolozáshoz a Facebook oldalon (www.facebook.com/angolkalauz) és a blogon találnak segítséget a szülők. Illetve útjára indítottam egy videoblogot is, ahol 1-2 percben mutatok be mondókákat, amiket aztán a szülők otthon is kipróbálhatnak a gyerekeikkel. (https://www.youtube.com/channel/UCu0Kc_VsfFqneYMdfq18Xeg )

Angol nyelvű játszófoglalkozásaim főként Móron és környékén vannak, és mivel kisfiam most 2 hónapos, nagy valószínűséggel ősz előtt „csak” itthon babázok. Az utána levő játszócsoportok alakulásáról pedig a honlapon találnak információt.


K: Köszönöm Melinda, hogy válaszoltál kérdéseimre. Annyit elárulok a blog olvasóinak, hogy nem ez volt az utolsó alkalom, hogy Melinda itt volt velünk a gyerekzsivajban. Nemrég – nagy örömömre – az Angolkalauz oldal és a Gyerekzsivaj partnerek lettek! 🙂 További sok sikert kívánok küldetésedhez, hogy minél több kisgyermek megtanulja már egész kicsi korban az idegen nyelvek – jelen esetben az angol nyelv – szeretetét! Jó alap ez a későbbiekhez, úgy gondolom! 🙂

M: Köszönöm szépen én is a lehetőséget! Vidám angolozást és örömteli játékidőt kívánok!

(Ha szeretnéd elolvasni a gyerekzsivajon korábban megjelent bejegyzéseket a játékos angol témában, íme:

Játékos angol anyukáknak

Játékos angol gyerekeknek)

 

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Digiprove sealCopyright secured by Digiprove © 2016

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*