Visszatérés a munkába

Visszatérés a munkába

Szeptemberben nem csak a gyerekeknek csöngetnek be az iskolában (vagy kezdődik el a kisebbeknek a bölcsi vagy az óvoda), hanem ezzel párhuzamosan  sok édesanya számára ez a visszatérés a munkába időszaka is a gyermek(ek)kel otthon töltött hosszú hónapok-évek után. Több testvér esetén ez akár sok-sok évet is jelenthet, ami már önmagában félelemmel tölti el az anyukákat.

Hogyan fognak visszarázódni a munkahelyi légkörbe?

Hogyan lehet menedzselni a munkát, a gyerekeket, a háztartást immár dolgozó anyaként?

Végére lehet egyáltalán jutni minden teendőnek, ha a munka 6-8 órát elvesz egy napból?

Lesz-e a napi mókuskerék mellett egyáltalán esély arra, hogy néha önmagukra is fordítsanak némi időt?

Hogy fognak helyt állni sok év kiesés után a munkahelyen?

Tolerálja-e a munkáltató a beteges időszakokat, amivel így ősz tájékán és a közösségbe szoktatás időszakában számolni kell?

Hogyan fog egyáltalán lezajlani a munkába visszatérés a lehető legkevesebb stresszel, feszültséggel?

És hogy lehet mindezt zökkenőmentesen megoldani valamennyi érintett számára és bevonásával?

Ma ezt a sok édesanyát foglalkoztató témát járom körül, olvass tovább, ha nálad is aktuális most a visszatérés a munkába a kisgyerekes időszak után.

VISSZATÉRÉS A MUNKÁBA- kevesebb stresszel!

 

1. A visszatérés a munkába csupán egy átmeneti időszak

visszatérés a munkábaBármilyen nehéznek tűnik is első nekifutásra, valószínűleg te is pontosan tisztában vagy azzal, hogy ez is csak egy átmeneti időszak az életedben és a családod életében. Azaz, csupán addig tart, amig belerázódtok az új élethelyzetbe, s nem tovább! Tulajdonképpen ehhez arra van szükség, hogy kialakuljanak az új napi rutinok és szokások.

Ha úgy állsz hozzá, hogy rugalmasan igyekszel kezelni a kihívásokat, a változásokat és pozitív hozzáállást tanúsítasz, hidd el mindenki számára könnyebb lesz. És ez nem csak egy sablonszöveg!

Lehet, hogy van benned félsz, de a gyermeked számára te jelented a biztos pontot, ezért neki sem tesz jót, ha azt érzi, hogy az egy végleges elszakadás, anya már nem lesz vele soha többé. Ne dramatizáld túl a helyzetet. Neked sem könnyű, neki is meg kell szoknia, hogy változnak a megszokott dolgok. Itt már írtam 10 tippet , hogy könnyebb legyen az ovikezdés a gyermeked számára. 

 

2. Felkészülés: mi vár rád?

Már a munkába visszatérést megelőzően tisztázd a munkáltatóddal, hogy milyen munkakörbe, milyen feltételekkel tudnak visszavenni.  Ne lepődj meg, hisz egyáltalán nem biztos, hogy ugyanoda tudsz visszemenni, ahonnan eljöttél. Érdemes bemenned már a kezdés előtt a munkahelyre körülnézni, kik lesznek a kollégák, melyik lesz az irodád.  Akklimatizálódj kicsit, szokd a légkört. 

Érdemes felfrissítened már a visszatérés előtt pár héttel a munkavégzéshez  szükséges szaktudásodat, ismereteidet. A jogszabályi környezet pl. olyan gyorsan változik, hogy akár csak néhány hónap kiesés is számít. 

Mivel a munkáltató pontosan tisztában van vele hogy mennyit voltál távol, remélhetőleg megengedőbb lesz az első időszakban, hogy felzárkózz, de jó ha tudod, alapesetben az az elvárás, hogy naprakész vagy, amikor visszatérsz a munkába. 

3. Legyenek A és B tervek

A visszatérés a munkába bizony tele van rizikóval. Csökkentheted az új és ismeretlen helyzettel természetesen együtt járó aggodamakat, ha a lehető legrészletesebben kidolgozol előre minden lehetséges variánst. Azaz, ha ez történik, így cselekszünk, ha az történik, az lesz a forgatőkönyv.

Persze többismeretlenes az egyenlet, beleértve a munkahelyi körülményeket, hogy te hogy érzed magad, azt kapod-e, amire számítottál, milyenek a kollégák, a főnök, tetszik-e a munka?

És ott van persze a családi háttér: megszokik-e, milyen gyorsan szokik meg a közösségben a gyermek, mennyit fog hiányozni betegség miatt, ki fog akkor vigyázni rá?

Hogy tudjátok összehangolni a programokat, a nagyobbak sportfoglalkozásait,különóráit a munkahelyre utazással is számolva?

Minél több lehetőségre felkészülsz már előre, annál magabiztosabb leszel a lehetséges kimenetelek bármelyikének bekövetezése esetén. Ne feledd, az újratervezés még mindig egy jó esély, ha nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy elképzelted vagy szeretted volna. 

 

4. Induljon jól a nap!

visszatérés a munkába

Gondolom abban egyetértünk, hogy a napod hangulatát nagyban befolyásolja az, hogyan zajlanak az első órák ébredés után. Ha már reggel felbosszantod magad valami apróságon, elkönyveled, hogy bal lábbal keltél. meg semmi sem sikerült, pláne, hogy minden összeesküdött ellened minden, az rányomja a bélyegét a folytatásra is.

Igyekezz minél gördülékenyebbé tenni a reggeli készülődést és elindulást otthonról. A reggeli készülődés gyerekekkel című bejegyzésben erről írtam már bővebben. A lényeg: keljetek időben, legyen minden előkészítve, kilövésre készen, hogy ne  kapkodással és keresgéléssel menjen el az értékes idő!

 

5. Családi logisztika!

Ha dolgozó nő leszel ismét, akkor bizony már nem az vagy  többé, aki mindig ráér és bármikor leakasztható, hiszen úgyis “csak” otthon van a gyerekkel! 

Ugyanolyan értékes és felelős  “munkaerő” leszel, mint a párod,  s mivel a gyerek közös vállalás, lehetőség szerint kettőtöknek kell megoldani a gyerekek szállítását-elhozatalát is. Persze csak ha nem dolgozik olyan eltérő munkarendben a párod, hogy ez eleve kivitelezhetetlen.

Beszéljétek ezt meg jó előre. Lehet reggeli-délutáni felelős felosztást készíteni, vagy heti bontást. Egyeztetnetek kell, kinek mikor van olyan munkahelyi elfoglaltsága, hogy nem tud a megbeszéltek szerint menni a gyerekekekért. Ha van nagyszülői segítség bevonására lehetőség, tisztázzátok azt is, kire mikor számíthattok. 

Más szülőkkel is össze lehet fogni a gyerekek különórára, edzésre fuvarozása kapcsán. 

 

6. Fő az önbizalom!

visszatérés a munkábaErről is beszélnünk kell pár szót. Könnyen lehet, hogy az önbizalmad  a béka feneke alatt van jelenleg. Vajon megfelelsz-e a munkahelyeden? Mennyi időbe telik majd felvenni a ritmust a kiesés után?

Ne hidd, hogy az elmúlt időszak valóban csak kiesést jelent! Az anyasággal ugyanis sok – korábban talán rejtett – képességünk is felszínre kerül és készség szintre fejleszthető, aminek nagyon nagy hasznát vessszük majd a munkába visszatérés után is.  Türelem, rugalmasság, felelősségérzet, megbízhatóság, jó időbeosztás képessége… soroljam még?

Gondold végig, mik azok az erősségeid, amelyekre tudsz építeni a munkavégzés során is, így könnyebb lesz lelkileg is a munkába visszatérés számodra, hiszen sokkal magabiztosabb leszel!  

 

Összefoglalás

Ahogy a bejegyzés elején is írtam, a visszatérés a munkába egy átmeneti időszak az ember életében. Ebbe is belerázódsz majd ahogy korábban hozzászoktál az otthonléthez és az anyai feladatokhoz is, amikor megszületett gyermeked.

Munka mellett menedzselni a családi életet, háztartást nem egyszerű feladat, de azért nem is megoldhatatlan kihívás! Tudod, a legfontosabb ez esetben is a helyes hozzáállás és a csapatmunka.

Számodra is kemény diónak tűnik az egyensúly megteremtése?

Ebben az összefoglalóban megmutatom azokat a módszereket, amelyek már számos édesanyának segítettek abban, hogy életszerepeiket egyensúlyban tudják tartani azután is, hogy anyaként  visszatértek a munka világába!

KÉRD ITT A LETÖLTHETŐ ANYAGOT AJÁNDÉK CHECKLISTÁVAL!

 


A felhasználási feltételeket elfogadom

Igen


%d blogger ezt szereti: